*

Eero Suojanen

Miksi varallisuuserot ovat kasvaneet ja miten tuloerot eivät ole niin tärkeitä

 

Miksi varallisuuserot ovat kasvaneet ja miksi tuloerot eivät ole tärkeitä

 

Jotta ymmärrämme yhden merkittävimmistä syistä tulo- ja varallisuuserojen kasvulle, on meidän ymmärrettävä hieman myös rahasta. Tässä nopea kertaus mitä raha nykyään on:

Alkuperäinen raha oli huomattavasti erilaista kuin nykypäivän valuutat. Sillä oli nimittäin oma ominaisarvo, joka tarkoitti, että sen arvon pystyi perustamaan johonkin yleisesti hyväksyttyyn mittaan, kuten esimerkiksi kultaan. Mihin sitten nykypäivän raha on sidottu? Yhteiseen sopimukseen sen arvosta? Ei... Vai onko se yhteisesti sovittu, että toinen osapuoli voi printata sitä mielin määrin, samalla alentamalla olennaisesti ihmisten säästötileillä olevien varojen ostovoimaa?

No miten tämä kaikki liittyy tuloeroihin? Robert Kiyosaki kirjoittaa kirjassaan How To Increase Your Financial Iq, miten muun muassa inflaatio, eli rahan ostovoiman heikkeneminen, voi joko köyhdyttää tai rikastuttaa meitä.

Ennen kuin raha muuttui ns. fiat- rahaksi, oli mahdollista vaurastua ja kerätä merkittävä omaisuus tekemällä paljon töitä ja säästämällä sekä sijoittamalla konservatiivisesti. Nykyään, jos raha pysyy paikallaan esimerkiksi säästötilillä, sen arvo heikkenee ajan myötä, koska inflaatio syö sen ostovoimaa. Rahan täytyy siis löytää kohteita, jossa sen arvo säilyy tai  nousee. Tätä vain ei kovin moni tunnu tietävän, mutta se ei ole täysin heidän oma vikansa.

Varakkaat, rikkaat ja suurituloiset ihmiset useimmin (ei tietenkään aina) tietävät mitä raha on ja miten sen saa tuottamaan paremmin. Toiset ihmiset taas välttämättä eivät. Siinä se vastaus otsikon kysymykseen on! Toiset eivät tiedä, mitä raha on ja miten se toimii. Heidän taloudellinen tietämyksensä on siis matalampi, kuin vauraan ihmisen. Me emme tarvitse vaurastuaksemme edes suuria tuloja, vaan lisää tietämystä. Siksi onkin uskomatonta, että kouluissa ei opeteta rahasta juuri mitään. Oman talouden perusteet ja suunnittelun pitäisi olla pakollisia mielestäni kaikilla opetusasteilla, lastentarhasta korkeakouluihin. Tällä tavoin voitaisiin edes jotenkin päästä samalle viivalle ja lähemmäs pienempiä tulo –ja varallisuuseroja.

Syy siihen, miksi pankkilainat, inflaatio ja verot köyhdyttävät monia, mutta rikastuttavat tai köyhdyttävät toisia vähemmän, on puhtaasti siinä, että jotkut tietävät rahasta ja sen säännöistä enemmän kuin toiset. Elämme informaatioteknologian aikaa, jossa tieto on kaikki kaikessa. Teollisuuden aikakausi on jäänyt taaksemme. Siinä samalla myös vanha raha, jolla oli itsessään arvoa sekä varallisuuden kerryttäminen säästämällä kovan työn hedelmiä. Maailma on muuttunut ja niin myös rahan säännöt. Miksi emme mekin muuttaisi ajatteluamme ja ottaisi rahaa yhdeksi oopiaineeksi kouluissamme, koska me kuitenkin elämme planeetalla, jota liikuttaa raha. Se liikuttaa jokapäiväistä elämäämme. Mehän lähdemme joka aamu töihin juuri rahan takia. Miksi emme siis opettaisi kaikille jo lapsesta pitäen, miten sitä säilytetään ja laitetaan tuottamaan?

Tällöin myös tuloerot voisivat kaventua huomattavasti, kun ainoa tulolähteemme ei olisi välttämättä enää palkkatyö, vaan esimerkiksi sijoitukset eri omaisuuseriin, jotka tuottaisivat kuukausittain pääomatuloja. Raha siis työskentelisi, jolloin meidän ei tarvitsisi itse työskennellä niin paljon.

Vaikka tuloerot ovatkin suurentuneet ja suuren yrityksen johdon palkat voivat olla kymmenkertaisia verrattuna yrityksen muihin työntekijöihin, kannattaa muistaa, että miljoonan vuositulotkin on mahdollista kuluttaa kokonaan. Tällöin vuoden/kuukauden lopussa, miljoona euroa tienaavalla voi olla yhtä vähän tai jopa vähemmän rahaa käytössään, kuin vaikka 60000€ vuodessa tienaavalla. Varallisuuden kasvattaminen on yksinkertaista. Oman talouden tulee olla ylijäämäinen ja sitten pitää tietää mitä ylimääräisellä rahalla tehdä. Tämän tähden rahasta ja sen sijoittamisesta opettamista, pitäisi harkita Suomen kouluissa ja muissa oppilaitoksissa vakavasti.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Ne joiden Iseillä on varaa oppivat sen jo kotona.
Köyhimpien ja työttömien lapset ei sitä tarvitse.He tulevat olemaan aina köyhiä
487e/kk palkka 0 euroa toimeentulotukea vastaan ,ei tule "sijoitusvaikeuksia" eikä menetyksiä.Paitsi Karensista 60pv tuki leikataan 40%.

Poliittiset veroratkaisut:
Pääomatuloja verotetaan huomattavasti lievemmin kuin ansiotuloja, koska
- Ahon hallitus päätti vuonna 1993 eriytetystä tuloverotuksesta ja
-Vanhasen hallitus vuonna 2005 listaamattomien yhtiöiden osinkojen verovapaudesta.

Tukholman yliopiston kansantaloustieteen professori Markus Jäntti pitää pääomatulojen lievää verotusta keskeisenä syynä eriarvoisuuden kasvuun:

”Eriarvoisuus on nyt samalla tasolla kuin mitä se oli 70-luvun alussa, jolloin se oli historiallisen korkealla tasolla. Olemme antaneet tuloerojen kasvaa erittäin nopeasti. Käytännössä tuloerojen kasvua on vauhditettu veropolitiikalla.”

Heikki Niskakangas, Aalto-yliopiston vero-oikeuden professori:
”Listaamattomasta yhtiöstä saatu osinkotulo on Suomessa verovapaata tuloa tietyin edellytyksin 90 000:een euroon saakka. (Nyt 75 000e)

Sille ei ole mitään perusteita ja eikä sellaista ole missään muussa maassa.”

Käyttäjän KariNikander kuva
Kari Nikander

Erittäin hyvä pointti tuo rahan käytön opetus kouluissa. Muitakin kansalaistaitoja siellä voitaisiin käsitellä nykyistä enemmän. Itse tykkäsin erityisesti biologiasta aikoinaan, mutta ei niistä tiedoista mulle mitään hyötyä ole elämässä ollut. Joillekin toki on, mutta silti osa siitäkin ajasta olisi voinut olla oikeaan elämään valmistavaa opetusta.

Marja-Liisalle tiedoksi listaamaton osakeyhtiö, siis monessa tapauksessa yksin yrittäjä, on maksanut voitoistaan veroa 20% ja nostamastaan osingosta nykyään 7,5% 150.000:en euroon asti. Sen yli menevästä osingosta menee veroa 28%.

Toki tätäkin voidaan pitää edullisena verokohteluna, mutta ihan kokonaan verottaja ei jää nuolemaan näppejään. Ja että osinkoa yleensä voi maksaa reilusti, vaatii, että yritys on vuosia tehnyt hyvää tulosta, jotta vapaata omaa pääomaa on kertynyt. Tästähän saa edullisella osinkoverokohtelulla nostaa vain 8% vuodessa.

Ei listaamattomien osakeyhtiöiden omistajat mitään vapaamatkustajia sentään ole. Toki hyvä tapa tienata kohtuullisella verotuksella rahaa, mutta se vaatii työtä ja onnistumisia. Siinä ei paljoa jää aikaa valittamiseen.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Vähän kuin Palkansaajilla? Palkasta vero n.22%
Kulutuksessa ALV 24%
Ym veroluontoiset maksut ,kiinteistövero,energiavero ym.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Montakohan sukuolvea tarvittaisiin koulussa opetusta oikeasta rahasta ja siitä miten järjetön systeemi se on, jotta ihmiset lopettaisivat tämän rahan palvomisen. alkaisivat keksimään parempia systeemejä?? En usko että menisi kauankaan.. Vanhemmat alkaisivat opettamaan lapsiaan erilaisia keinoja välttää rahan tarvetta, ja taas nämä opettaisivat lapsilleen, jne.. Ja Samalla lapsien asenteet rahan suhteen muuttuisivat nopeasti. Alettaisiinko omaisuutta vaihtamaan eritavalla? Veikkaan että näin kävisi, nyt on jo keinoja elää vähemmällä rahan tarvella, jos vain halua olisi.. Tämä asenne suurenisi huomattavasti..

Ehkäpä siinä on syy miksei sitä opeteta.. Ihmisiä on helpompi hallita kun eivät tiedä kuinka P-systeemiissä he elävät!

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

"Oman talouden perusteet ja suunnittelun pitäisi olla pakollisia mielestäni kaikilla opetusasteilla".
Eikös se jo melkein olekin ? En tunne ollenkaan nykyisiä opetussuunnitelmia, mutta kai siellä ohjelmointia opetetaan ?

Niitä oppeja voi sitten hyödyntää perustamalla uusia virtuaalivaluuttoja tai muokkaamalla Bitcoinin ohjelmaa niin, että sen saa louhimaan rivakammin. Ehkä siinä sellainen takaportti jo onkin ja miksei olisi. Se pitää vain löytää ja hyödyntää.

Helpointa ehkä kuitenkin on perustaa uusi. Vaikkapa Mitcoin. Tai Citcoin.
Sitä sitten louhii taskut täyteen. Sehän on sallittua, vaikka setelit ja kolikot ovatkin jostain syystä kopioimiselta rauhoitettuja.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Ongelma vain on se onko kaikkien työttömien ja köyhimpien lapsilla edes tietokonetta tai älypuhelinta?
-94 edm.perheiltä leikattiin toimeentulotuesta lapsilisät ym.sosiaaliturva toimeentulotuesta pois.
Jotkut säästää osakkeisiin lapsilisänsä ,ne hyväosaiset .
yhdenvertaisus ei toimi täällä . Ei ole toiminut 23 vuoteen. Ei ihme Pisatulokset laskee.

Käyttäjän JyrkiVetosalmi kuva
Jyrki Vetosalmi

Juurikin rahan luonnetta ja arjen taloustaitoja opetan peruskoulussa. Toki se on vain osana valinnaiskurssia.
Siellä lähdetään rahan määrittelystä liikkeelle, tutustutaan erilaisiin lainoihin ja luottoihin sekä erilaisiin rahastotyyppeihin ja osakesijoittamiseen. Jopa hieman käsitellään erilaisia viputuotteita ja niiden luonnetta. Koronkorko käsitteenä on jatkuvasti keskiössä.
Olenko siis aikaani edellä :)

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Kerrotaan rahasta, vähän sillein kaunisteltuna ja positiivisena asiana jne.. Ei kerrota kuinka pankit tekevät bisnestä sillä ynm.. Miten käytännössä ihmisiä huijataan kokoajan..

Oikeastaan jokaiselle 8.lk:lle pitäisi näyttä ajanhenki ohjelmat.. Vanha dokkari nykyisin, mutta silti 100% asiaa!

Toimituksen poiminnat